Teknologiforståelse
Valsgård Skole deltager sammen med 45 andre skole i Danmark i undervisningsministeriets forsøg omkring teknologiforståelse i folkeskolen.
Forsøget afprøver to modeller for arbejdet med teknologiforståelse i folkeskolens obligatoriske undervisning: dels som selvstændigt fag på samme klassetrin, dels som integreret i eksisterende fag i 1. til 9. klasse.
De to modeller afprøves i hvert sit delforsøg, hver med tre indsatser. I delforsøg 1 afprøves teknologiforståelse som selvstændigt fag i indskolingen hhv. på mellemtrinnet og i udskolingen, dvs. med i alt tre indsatser.
I delforsøg 2 afprøves teknologiforståelse i tre andre selvstændige indsatser, hvor teknologiforståelsen integreres i eksisterende fag.
- I indskolingen integreres teknologiforståelse i matematik, dansk, natur/teknologi og billedkunst.
- På mellemtrinnet integreres teknologiforståelse i matematik, dansk, natur/teknologi samt håndværk og design.
- I udskolingen integreres teknologiforståelse i matematik, dansk, fysik/kemi og samfundsfag.
På Valsgård Skole deltager vi i delforsøg 2, altså hvor teknologiforståelse er integreret i de eksisterende fag, på mellemtrinet.
I både delforsøg 1 og 2 er det formålet at afprøve, hvordan elever kan dannes og uddannes til at forholde sig kritisk til og forme teknologi frem for blot at bruge teknologi. Hver enkelt skole i forsøget deltager kun i én af de seks typer af indsatser.
Teknologiforståelsesprojektet spænder over tre år, så vi er i gang med det sidste år i forsøget.
Hvis man ønsker at vide mere om Teknologiforståelsesprojektet, så kan man læse mere på: www.tekforsøget.dk/